Sunday, August 5, 2007

Senafas Rindu

Tajuk : Senafas Rindu
Penulis : Damya Hanna
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM19.00

Meskipun berjauhan aku sentiasa dapat merasai getaran gemuruh di hatimu

TEGARKAH dia berdepan dengan kenyataan andai diri masih dihimpit kenangan lalu? Ke mana jua langkahnya dibawa, kisah duka yang pernah terpalit itu, amat sukar diluputkan dari ingatan. Tanpa kata-kata perpisahan, Shafika kabur daripada pandangan mata. Lantaran itu, jiwa Fariz terus lumpuh tak keruan.

Kataku :
` Senafas Rindu (SR) merupakan karya kelima Damya Hanna. SR juga tidak lari dari tema percintaan cuma yang membezakan SR dengan 4 novel Damya yang terdahulu ialah percintaan antara jejaka Melayu Islam dengan gadis yang berlainan kaum dan pegangan agamanya.

` Maaf aku pohon dari penulis dan pembaca serta peminat Damya kerana mungkin komentar aku agak ‘bisa’ tapi aku meluahkan apa yang aku rasa tika membaca SR. Saat membaca nama watak heroin dalam SR aku dapat merasakan bahawa gadis tersebut berlainan agama dengan jejaka yang menjadi hero sebab jarang sekali nama yang sedemikian digunakan oleh gadis melayu. Telahan aku ternyata benar tatkala Damya sendiri menyatakan bahawa watak heroin adalah bukan kaum melayu. Aku bukan prejudis terhadap mana-mana kaum tapi aku cuma kurang biasa membaca novel yang watak hero dan heroin nya berlainan bangsa..selama aku mebaca novel terutama novel cinta, kebanyakan penulis memilih watak hero dan heroin melayu kecuali SR dan partner novelnya BR. Tapi walaupun begitu, aku tak ada masalah untuk menghabiskan SR sehingga ke muka surat yang terakhir.

` Gaya bahasa yang digunakan adalah santai dan aku tak perlu hendak berfikir ‘teruk-teruk’ apa yang akan terjadi selepas satu-satu konflik yang berlaku tapi pada aku, aku lagi suka novel pertama dan kedua yang dihasilkan oleh Damya. Aku rasa dua novel tersebut lebih menyentuh hati berbanding SR dan dua novel sebelum SR. Apa sebabnya aku tidak pasti..mungkin penulis menulis cerita yang bagus tetapi bila diedit cerita tersebut jadi macam ‘kureng’ atau sebaliknya. Jalan cerita logic sebab memang begitu pun apa yang terjadi dalam kehidupan di alam reality. Tak semua percintaan menemui kebahagiaan dan tak semestinya percintaan itu penuh dengan penderitaan. Itu kenyataan yang harus diterima dan ending yang diciptkan menepati kehendak pembaca atau lebih tepat menepati citarasa aku.

` Tahniah kepada penulis kerana berjaya menghasilkan sebuah lagi novel. Aku tahu bukan senang hendak menghasilkan sesebuah novel. Teruskan perjuangan anda…

No comments:

Post a Comment