Wednesday, August 1, 2007

Ku Seru Kasihmu

Tajuk : Ku Seru Kasihmu
Penulis : Izzul Izzati
Penerbit : Kaki Novel Enterprise
Harga : RM19.00

Dari mana datangnya kasih? Dari mata turun ke hati. Dalam diam cinta itu hadir. Tanpa sedar rasa rindu berbunga jua akhirnya. Memiliki kasih Hakimi dari alam kampus hanyalah mimpi indah Afrina semata-mata. Menjadi milik Hakimi apatah lagi. Impian semakin jauh, lantaran jejaka idaman turut menjadi rebutan dua orang sahabat baiknya sendiri. Dia sedia mengalah, memberikan laluan dan ruang biarpun hati sendiri sakit memendam rasa kecewa. Bertambah menjerut rasa tatkala Hakimi menyambut baik cinta salah seorang daripada mereka.

Namun sejauh mana kasih yang bersemi dapat dihindari, biarpun dia cuba menjauhi. Sedangkan wajah Hakimi sentiasa hadir di ruang mata. Dugaan hadir tanpa dipinta, langsung tidak terlintas di fikiran. Musibah datang jua menimpa dia dan Hakimi. Suratan ataupun kebetulan? Sukar untuk ditafsirkan. Tetapi apa yang pasti, ada rahsia yang perlu diselindungkan. Ada cerita yang harus disembunyikan dan disimpan kemas daripada pengetahuan umum terutama kawan-kawannya. Kesulitan yang menjelma itu turut membuat Afrina tersepit antara diri, maruah keluarga dan sahabat baik sendiri. Hati siapakah yang perlu diutamakan? Hati siapa pula yang perlu dijaga? Kasihnya kepada Hakimi tidak boleh dibiarkan sepi. Cabaran Afrina, kasih Hakimi harus dimiliki dengan apa jua cara sekalipun. Namun relakah dia dikatakan sebagai “muka tembok” demi menyeru secebis kasih? Persoalannya…mampukah Afrina menyeru kasih Hakimi? Sedangkan cinta Hakimi tetap teguh kepada kekasih hati.

Dalam desiran rindu yang terpendam, ada seru membisikkan…Kaulah kekasih hingga ke akhirnya

Kataku:

` Seperti kebanyakan novel yang berada di pasaran, Ku Seru Kasihmu (KSK) juga tidak lari dari membicarakan soal cinta. Namun begitu, KSK agak berbeza dari novel tema cinta yang lain kerana KSK lebih menumpukan kepada hubungan persahabatan, serta pengorbanan seorang teman terhadap teman yang lain.

` Cara Izzul Izzati mengolah KSK benar-benar membuatkan KSK hidup. Tatkala membaca KSK, aku jadi simpati pada Afrina yang terlalu beralah ketika berhadapan dengan Hakimi tetapi dalam masa yang sama, aku geram dengan Afrina kerana sentiasa mengalah dan terlalu ingin menjaga hati orang lain tanpa memikirkan hati sendiri. Aku juga geram terhadap pada Hakimi yang aku kira seorang lelaki yang pengecut…marah dan menyampah dengan sikap Natasha yang pentingkan diri sendiri…aku rasa Izzul Izzati berjaya menghidupkan ketiga-tiga watak tersebut yang aku pasti mereka adalah watak utama dalam KSK.

` Keseluruhan jalan cerita, aku berpuas hati walaupun pada mulanya aku agak terkilan kerana endingnya tak sama dengan apa yang aku kehendaki tapi bila difikirkan semula…itulah kenyataan dalam kehidupan kita. Bukan semua yang kita harapkan akan kita dapat...kita juga kena akur bahawa setiap yang berlaku telah ditetapkan oleh Pencipta begitu juga dengan jodoh. Kalau sudah ditakdirkan bahawa lelaki/perempuan itu bukan jodoh kita, apa cara yang kita buat untuk dapatkannya pun tak akan jadi sebab itu bukan jodoh kita tapi kalau sudah ditetapkan bahawa itu adalah jodoh kita, apa juga yang kita buat untuk elakkannya atau kita tidak berbuat apa-apa tentangnya, ia tetap akan terjadi kerana memang jodoh kita.

` Kesimpulannya, KSK bukan sekadar sebuah novel cinta biasa tetapi ia juga diterapkan dengan nilai-nilai persahabatan dan kekeluargaan. Di saat-saat kita ditimpa musibah, pastinya keluarga yang akan membantu jadi jangan sesekali kita mengabaikan keluarga dalam apa juga perkara yang kita lakukan. Persabahatan juga penting kerana mungkin ada ketikanya kita memerlukan seorang teman atau sahabat untuk kita meluahkan perkara yang mungkin tidak boleh diluahkan kepada keluarga namun janganlah sampai persahabatan kita itu menyusahkan kita sendiri..jangan terlalu mudah untuk berkorban demi sebuah persahabatan kerana tidak semua pengorbanan itu dihargai.

` Tahniah untuk Izzul Izzati. Semoga Ku Seru Kasihmu akan menjadi ‘best-seller’ seperti mana novel pertama beliau Bukan Cinta Biasa. Teruskan menulis dan jadikan komen ini sebagai pembakar semangat untuk terus menghasilkan novel yang terbaik.

No comments:

Post a Comment