Sunday, August 5, 2007

Kasih Dania

Tajuk : Kasih Dania
Penulis : Ayu Emelda
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM19.90

Tak mungkin kau adalah rindu yang kutinggalkan kerna namamu sudah terukir di hatiku

Dyra Dania seorang gadis yang punya trauma cinta. Kelembutan dan keayuannya hilang ditelan kekecewaan lalu. Hatinya cuba bertahan sekeras batu daripada diseur naluri syahdu.

Amir Budreez hidup dikelilingi bunga-bunga kasih Dania. Meskipun wajah Dania sering bermain-main di tubir mata, namun nama Maria sentiasa meniti di bibir. Kata hati tidak pernah seiring dengan logic akal.

Maria seorang gadis misteri yang muncul dalam hidup Budreez dengan rahsia tersendiri. Dia bijak mengatur langkah dan mengemudi arah. Kehadirannya ibarat parasit yang menagih cinta. Cinta yang tidak pasti di mana destinasi akhirnya.

Dan kerana itu, ada hati yang tercalar, ada perasaan yang terluka dan ada jiwa yang menahan rasa.

Benarkah jarak waktu yang panjang mampu mengubah sebutir kaca menjadi permata berharga? Dan apakah segala ketetapan yang tersurat ini harus diterima tanpa wasangka?

Kataku :

` Kasih Dania (KD) mengisahkan Amir Budreez yang terpaksa berkahwin dengan teman baiknya sendiri iaitu Danny atau Dania. Dia terpaksa meminta Dania kawin dengannya kerana dia tidak mahu berkahwin dengan gadis pilihan ibunya iaitu Maria kerana kenangan silam. Semuanya berjalan lancar dan Dania cuba menerima Amir Budreez sebagai suaminya yang sebenar bukan setakat lakonan kerana perjanjian mereka asalnya mereka hanya berlakon untuk mengaburi mata ibu bapa Amir Budreez. Namun kehadiran Maria di saat Dania cuba menerima Amir Budreez sebagai suami merosakkan segalanya.

` KD sebuah kisah cinta kasih sayang dan dalam masa yang sama diselitkan dengan pergolakan persahabatan, kekeluargaan dan perkahwinan. KD juga ada unsur-unsur kemanusiaan seperti pengorbanan, kesetiaan dan kesabaran. Semua ni dapat dilihat pada watak-watak yang dicipta oleh penulis.

` Dania seorang gadis yang hilang identitinya tatkala dia berubah menjadi ‘tomboy’. Semua itu terjadi kerana dia terdera dengan cinta kasih yang terdahulu. Dia terpaksa menerima Amir Budreez lebih dari seorang teman sebaik saja mereka terpaksa bernikah.

` Amir Budreez seorang lelaki yang fobia dengan perempuan lantaran masa silamnya yang sentiasa di ‘dera’ oleh Maria. Dia cuba menjadikan Dania tempat untuk mengadu masalah seterusnya menjadikan Dania ‘mangsa’ untuk melepaskan diri tika ibunya memaksa dia berkahwin dengan Maria.

` Tika menyelami watak Dania atau Danny, aku akui bahawa memang ada perempuan yang begitu sekarang..banyak factor yang menyebabkan mereka menukar identity dan tidak mustahil mereka akan kembali menjadi diri mereka sendiri apabila mereka bertemu dengan seseorang yang mereka rasa dapat menyayangi dan melindungi diri mereka. Aku jadi kesian pada Dania bila Amir Budreez asyik mengungkit tentang budi yang dia tabor untuk Dania bila Dania tak nak tolong dia dan aku menjadi bertambah kesian pada Dania bila Amir Budreez menolak dirinya untuk Maria…geram juga…dah la orang tu bersusah payah berlakon depan mak ayah dia, dia senang-senang je nak tolak Dania bila dia tahu Maria dah jadi baik.

` Aku menyampah dengan Amir Budreez. Sebabnya dia tu macam pentingkan diri sendiri…pastu suka mengungkit..mentang-mentang dia pernah menabur budi pada Dania lepas tu bila Dania tak dapat tolong dia, dia marahkan Dania. Paling aku menyampah bila dia bercinta dengan Maria…dia tak nak dengar langsung nasihat Dania dan kawan-kawan yang lain supaya dia siasat betul-betul Maria tu, betul ke dia dah berubah…masa Dania beritahu dia tentang Maria, dia marahkan Dania..dia kata Dania cemburu…eii..ntah apa-apa je..orang tu nak buat baik kat dia…tapi aku suka sebab padanlah muka Amir Budreez tu bila dia tahu siapa sebenarnya Maria..

` Kesimpulannya kita kena hadapi apa juga yang berlaku dalam hidup kita dengan tabah dan sabar. Kita juga kena berterus-terang dalam sesuatu perkara..kita juga perlu kuat untuk menghadapi kenangan atau ketakutan silam.

` Tahniah buat Ayu Emelda. Bagi aku Kasih Dania lebih baik dari Lagu Rindu. Lagu Rindu agak kureng mungkin sebab itu adalah novel pertama beliau. Semoga Ayu Emelda akan terus menulis.

5 comments:

  1. Setuju dgn komen anda, Novel Ayu Emelda yang kedua ini lebih baik dari yang pertama...

    ReplyDelete
  2. maaf seribu kali maaf klu komen yg sy beri ni akan melukakan mana2 pihak...
    cuma, sy agak kurang berpuas hati dgn novel KD(Kasih Dania)...
    mgkin pndpt sy shj...sy dpt rasakn crite ni ade persamaan dgn bicara hati karya damya hanna....
    contohnye, part yg ameer budrez tu ajk kahwin sbb nk lari dr dijodohkn dgn maria...same dgn ketika tengku syahran ajk Zahlia kahwin sbb nk lari dr kahwin dgn linda...
    kmudian mse tgn dania tu melecur....
    cara mak mertua dania rawat tu seakn sama dgn cara Zahlia buat mse Tengku Syahran melecur...
    mulanya sy tidak berapa kisah ila ameer budreez ajk dania kahwin, ttp apabila cara rawat tu sama, sy jd terkilan...
    maaf sekali lg sy pohon jika ade yg teasa dgn kritikan nie...

    ReplyDelete
  3. harap pihak penulis boleh terima kritikan saudara/i

    ReplyDelete
  4. Kisah dlm novel ni serupa dengan kisah hidup saya..realitinya sy seperti DANIA...

    ReplyDelete
  5. to wirdahayu risza : satu kebetulan..apa pun moga saudari tabah menghadapinya...

    ReplyDelete