Sunday, August 5, 2007

Biar Rindu Berlalu

Tajuk : Biar Rindu Berlalu
Penulis : Sharifah Abu Salem
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM19.90

Sanggupkah kau biarkan, sekuntum bunga resah terdampar di tepian pantai kasih?

Mengenalimu merupakan kenangan pahit dalam hidupku, namun ia juga adalah saat terindah yang tak mungkin dapat kutemui sampai bila-bila…

Kerinduan…ia indah, ia resah. Ia melukana, ia juga membahagiakan.

Kataku :
` Biar Rindu Berlalu (BRB) mengisahkan tentang kehilangan dan kesunyian, tentang kasih saying dan kekeluargaan, tentang cinta dan juga kemaafan.

` Aku pernah membaca Tak Seindah Mimpi, Gerimis Di Hati, Tak Semanis Impian, Pesona Rindu dan Tiada Lagi Mimpi. Sejujurnya aku kurang meminati karya SAS tapi aku mula jatuh cinta dengan karyanya setelah aku membaca Pesona Rindu kerana bagi aku Pesona Rindu masuk dalam kategori yang tak boleh letak…aku juga baca Tiada Lagi Mimpi tapi aku kurang berminat dengan cerita tersebut, sekadar membaca untuk mengetahui akhirnya saja. Namun, bila Biar Rindu Berlalu berada di kedai, aku tanpa ragu-ragu terus mengambilnya kerana gerak hati aku mengatakan bahawa BRB akan masuk dalam kategori yang tak boleh letak..wajib baca la maksudnya tu..dan selalunya gerak hati aku betul jadi aku membeli berdasarkan gerak hati….

` Aku puas membaca BRB sebab SAS mengolah watak dan jalan cerita dengan baik sekali. Bila aku mula membaca muka surat pertama aku dah dapat rasa yang aku tak boleh tinggalkan BRB sekerat jalan, aku mesti teruskan hingga ke penghujungnya….

` Konflik dalam BRB terjadi antara Nasrul dan Fatiha..konflik terjadi disebabkan Nasrul tak nak bagi ayah Fatiha (Khalil) mengahwini ibunya (Samirah) kerana pada firasat Nasrul, Khalil hanya inginkan harta ibunya sedangkan niat Khalil adalah sebaliknya. Permusuhan antara Nasrul dan Fatiha berpanjangan sehinggalah berlaku musibah ke atas Fatiha. Di saat itu Nasrul merasakan bahawa dia bertanggungjawab ke atas nasib Fatiha yang ditimpa musibah itu kerana dia yang adalah salah satu sebab Fatiha di timpa musibah.

` Watak-watak dalam BRB berjaya memainkan emosi aku. Aku dapat rasakan ada kalanya aku adalah Fatiha dan kadangkala aku adalah Nasrul. Tahniah buat SAS kerana berjaya memainkan emosi pembaca. Cuma apa yang membuatkan aku terkilan ialah penghujung cerita. Kenapa begitu? Mungkinkah SAS ingin menyambung BRB bahagian kedua seperti SAS menyambung novel Tak Seindah Mimpi sehingga menjadi 3 buah novel? Aku harap SAS akan sambung sebab aku kurang puas hati dengan ending BRB.

` Akhir sekali tahniah sekali lagi buat Sharifah Abu Salem kerana menghasilkan novel yang begitu baik. Tak sia-sia SAS berdiam diri untuk beberapa ketika..diamnya diam berisi…bak kata seorang teman, “otai ni lain..jalan cerita, gaya n lenggok bahasa lain”…maksud kawan aku ‘otai’ tu orang lama la..orang yang dah lama dalam bidang penulisan ni….

~Hidup ini tak seperti yang kita harapkan, Fatiha. Ketika kita mencari bahagia, ia seakan jauh meninggalkan kita. Tika kita ingin melupakan kedukaan, ia seolah-olah semakin kerap mengekori. Siapa kita untuk menolak setiap yang ditentukan-NYA? Siapa kita untuk berasa lebih kuat daripada DIA?
Ada waktu-waktunya, saya seperti tidak percaya melalui saat mendukakan itu. Mengenali awak merupakan kenangan pahit dalam hidup saya… namun di sisi lain, saya melihatnya sebagai saat terindah yang tak mungkin dapat saya temui lagi sampai bila-bila.
Begitu pun, menulis dan menyebut nama awak di kejauhan begini masih menjadi perkara terbaik yang tetap akan saya lakukan untuk selamanya. Moga ada waktu untuk kita bertemu… moga ada ruang untuk kita berbicara.
Salam untuk mama, papa dan adik-adik semua…
Nasrul, Wageningen University of Holland~

6 comments:

  1. saya pun suka biar rindu berlalu dan harap sh. abu salem akan buat sambungannya...

    ReplyDelete
  2. macam best jer citer ni, nnti ada masa nak baca la sbb roomate ada buku ni.
    Untuk karya2 Sharifah Abu Salem, saya lebih suka 'menonton' drp 'membaca'. Saya suka tonton drama2 yg guna skrip Sharifah Abu Salem, tp klu novel dia, bagi saya lebih sesuai untuk golongan dewasa (30an).

    ReplyDelete
  3. suka novel ni...tapi jelas-jelas ending nye tergantung.... so the writer please do your best for the next novel. make it fabulous!!! excited to see it.

    ReplyDelete
  4. kak syarifah,,,,novel dia intresting dan citernya x tergantung...........

    ReplyDelete
  5. to all:

    mungkin penulis ada sebab knp buat cite ala2 takde jawapn hehe

    ReplyDelete
  6. novel ni tentang adik beradik tiri bercinta ker??any komen??

    ReplyDelete