Saturday, May 12, 2007

Surat Ungu Untuk Nuha

Tajuk : Surat Ungu Untuk Nuha
Penulis : Noor Suraya
Penerbit : Jemari Seni
Harga : RM20.00

Kecewa dengan perkahwinan Engku Faisal, Nuha membawa diri ke Kedah. Alasan yang diberi untuk tidak hadir ke majlis perkahwinan Engku Faisal ialah tiket ke utara sudah habis. Dalam perjalanan ke Utara itu, menaiki keretapi Senandung Malam, Nuha dipertemukan dengan Alang tetapi insiden yang berlaku dalam perjalanan tersebut membuatkan Nuha membenci Alang. Memang telah ditakdirkan bahawa Nuha dan Alang ada jodoh kerana mereke dipertemukan sekali lagi dan siapa sangka bahawa Nuha akan menyewa di rumah emak Alang, Mak Cik Raja.

Benci yang tersemai dalam diri Nuha sejak mula bertemu Alang menjadi semakin ‘mekar’ dek kerana usikan dan perangai Alanag terhadap Nuha dan semakin ‘membesar’ bencinya tatkala Nuha mengetahui bahawa Alang adalah sepupu kepada Engku Faisal. Benci Nuha semakin menjadi-jadi apabila dia mengetahui bahawa Alang terlibat dalam memperkenalkan Engku Faisal dengan Raniya.

Persengkataan antara Nuha dan Alang berterusan sehinggalah Alang ditimpa musibah hingga menyebabkan dia hilang penglihatan. Peristiwa itu menyebabkan Nuha berubah sikap. Sedikit demi sedikit dia cuba untuk berbaik dengan Alang dan dengan rela hati sudi menjadi mata Alang dan dalam masa yang sama, Alang juga seakan-akan terpikat dengan Nuha.

Adakah Nuha akan menerima cinta Alang? Dapatkah Alang melihat semula? Apakah kesudahan Surat Ungu Untuk Nuha?

Kataku :
SUUN hanya sebuah kisah cinta yang biasa tapi digarap dengan begitu santai dan istimewa oleh Noor Suraya. Cara garapan Noor Suraya membuatkan aku betul-betul dapat menyelami hati Nuha & memahami hati Alang. Aku dapat rasakan kepedihan dan rasa jauh hati Nuha terhadap Faisal, aku senyum dan ketawa sendiri bila terbayang Alang yang jatuh ke dalam kolam, aku terasa sakit bila Alang merintih sakit semasa pergelangan tangannya dijahit halus oleh Nuha, aku turut merasa sedih bila Alang kehilangan penglihatannya, aku kagum dengan Nuha yang sanggup menjadi ‘mata’ Alang tatkala mengarang puisi-puisi. Kesimpulannya aku seolah-olah merasai apa yang dialami oleh Nuha dan Alang. Begitu berkesan gaya penulisan Noor Suraya.

Nilai murni yang paling penting yang diterapkan oleh Noor Suraya dalam SUUN ialah jangan terlalu sukakan seseorang kerana belum tentu dia jodoh kita dan bila kita terlalu sukakan seseorang, sekiranya kita dilukai, lukanya terlalu sukar untuk sembuh jadi sebaiknya kita menyukai seseorang itu seadanya. Kita juga tidak boleh terlalu membenci seseorang kerana mungkin juga seseorang yang kita benci itu adalah jodoh yang terbaik buat kita. Jadi berfikirlah dahulu sebelum kita menyukai atau membenci seseorang.

Bagi peminat novel, jangan lupa dapatkan Surat Ungu Untuk Nuha sebagai koleksi novel anda. Bagi yang mengikuti dan ‘melihat’ Surat Ungu Untuk Nuha (versi e-novel), jangan lepaskan peluang untuk ‘memegang’ Surat Ungu Untuk Nuha (versi cetak).

No comments:

Post a Comment