Saturday, May 12, 2007

Bertakhta Di Hati

Tajuk : Bertakhta Di Hati
Penulis : Marwati Wahab
Penerbit : NHF Media
Harga : RM19.90

Dalam dinginnya salji yang memutih, akukah sebenarnya yang telah menyalakan pelita?

Kekasih….
Teratak ini saksi segala…
Betapa dua hati pernah bersatu,
Tersimpul dalam ikatan sumpah setia,
Bagai Adam dan Hawa yang tak rela berpisah sebelum ajal.

Namun…
Keindahan itu sudah hilang serinya,
Sumpah itu juga hilang setianya dalam sekelip mata,
Dan…lagenda cinta Adam dan Hawa tidak terulangkan,
Musnah tanpa ada rebut dan taufan,
Hancur tanpa ada badai gelombang.

Tapi kini…
Teratak ini masih tetap menjadi saksi,
Betapa satu hati masih tertanya-tanya,
Mengapa diri ditinggalkan?
Sedang kesempatan membela diri tiada!


Khairunasrya (Rya) memperjudikan masa depannya dengan mengahwini Nadjmi Syahadat walaupun dia tahu kedua orang Nadjmi tidak merestui perkahwinan mereka. Rya bersyukur kerana akhirnya dia sah menjadi isteri kepada Nadjmi Syahadat. Namun, sangkanya panas hingga ke petang tetapi hujan di tengahari. Rya hanya sempat bergelar isteri dan menikmati manisnya bulan madu hanya 3 hari kerana Nadjmi tiba-tiba menghilangkan diri dengan hanya meninggalkan sepucuk surat. Rya bingun memikirkan sebab mengapa Nadjmi meninggalkannya tanpa sebab. Kesannya, Rya dihina dan dicerca. Keadaan menjadi bertambah sulit apabila, Rya ditakdirkan mengandung. Namun seakan mengerti keperitan yang bakal dilalui oleh ibunya, anak itu pergi meninggalkan Rya hanya beberapa saat sebaik dia dilahirkan. Rya cukup tertekan namun dia menerima apa yang terjadi sebagai takdir Allah. Setelah bertahun lamanya Nadjmi meninggalkan Rya, dia cuba untuk kembali dalam hidup Rya. Nadjmi menggunakan anak hasil perkahwinannya yang kedua untuk memikat hati Rya agar kembali kepadanya. Adakah Nadjmi berjaya? Mungkinkah Khairunasrya akan menerima kembali lelaki yang telah melukakan dan menghancurkan hatinya satu ketika dulu?

Kataku:
Ada kelainan dari novel beliau yang diterbitkan oleh salah sebuah syarikat penerbitan lain di Malaysia.

Gaya bahasa yang digunakan mudah difahami namun ketika membaca perlu berhati-hati sikit kerana penulis ada membuat ‘flash-back’. Kalau tidak, pembaca mungkin terkeliru. Sebuah cerita yang menarik. Menunjukkan tentang keegoan lelaki yang sanggup meninggalkan isteri demi wang dan harta. Sememangnya anak lelaki wajib mendengar kata ibu bapanya walaupun sudah berumahtangga namun lelaki yang bergelar suami itu juga seharusnya berkongsi masalah dan berbincang dengan isteri bukannya sewenang-wenangnya meninggalkan isteri yang sanggup memperjudikan masa depannya begitu saja lantaran hendak mengikut kata ibu bapa.

Ada nilai-nilai kekeluargaan yang diterapkan oleh penulis dalam novel ini. Seluruh keluarga Rya memberikan sokongan dan bantuannya kepadanya di saat dia menghadapi tekanan, hinaan dan umpatan orang kampung disebabkan dia ditinggalkan suami. Sebaiknya memang inilah yang harus dilakukan oleh setiap keluarga bukannya menghentam sehingga ahli keluarga mereka yang ditimpa musibah menjadi lebih tertekan.

Khairunasrya digambarkan oleh penulis sebagai seorang perempuan/wanita yang cekal dalam menempuh kehidupannya walaupun dia dicerca, dihina dan mengalami sedikit tekanan tatkala kehilangan anak yang dikandungnya. Dia berusaha untuk memajukan dirinya sendiri.

2 comments: