Friday, December 10, 2010

DN : kecewa bila baca novel-novel tu....

salam semua...

rasanya lama tak update blog DN...last updated pada 18 November ari tu...lepas tu terus senyap..*azam 2011 nak update at least satu entry seminggu..hehee boleh ke?* ok..terus kepada apa yang nak aku 'bebel'kan kat sini...

baru-baru ni, aku ada membeli beberapa buah novel..rasanya antara novel-novel terbaru dipasaran...excited sangat sangat nak beli dan baca sebab rasa lama sangat tak baca novel baru...bila tengok tajuk, blurb dan of course la penulis, aku pun membelilah novel-novel tersebut...tak sabar nak sampai rumah sebab semangat berkobar-kobar nak baca...sampai je rumah terus settlekan apa yang patut lepas tu mengadap la novel ni...mula dengan novel pertama...tajuk ****, penulis ****, penerbit ****...baru je baca beberapa bab, aku terus tutup novel tu dan letak tepi...dalam hati berkata-kata "kenapa tulisan dia macam ni...?"

dah frust dengan novel pertama, aku ambil novel kedua...tajuk ****, penulis ****, penerbit ****.....baca punya baca sampai ke satu tahap aku tutup dan letak tepi...kenapa ek? kerana aku tak sangka penerbit ni terbitkan cerita macam ni...setahu aku selalunya ada satu penerbit je yang suka terbitkan novel macam tu tengok-tengok dah jangkit kat penerbit yang satu ni...tak mencapai apa yang aku nak sebab selalunya novel-novel penerbit ni tak pernah la mengecewakan aku but this time aku kecewa dengan novel tu..

baca novel ketiga, tajuk ****, penulis ****, penerbit **** ...actually aku memang teramat lah jarang membeli novel-novel keluaran penerbit ini kerana setiap kali aku beli novel dia yang blurb agak-agak 'meletup' bila aku baca isi dalam takde la 'meletup' pun tapi aku ni tak pernah serik..aku beli juga dan padan la muka aku sebab cerita dia sememangnya macam yang lepas-lepas...penerbit ni kalau 'meletup' pun hanya beberapa cerita dari beberapa orang penulis..kalau yang lain memang tak berapa 'meletup' walaupun ada yang kata "best la cite tu...tak rugi la beli"...sudahnya aku kerugian RM kerana membeli 3 buah novel yang cukup mengecewakan aku....*pasni kena jual balik kat novel hut..takleh simpan*

mungkin ada yang marah pada aku...tapi ada aku kisah? duit aku, aku punya suka la kan...aku yang baca dan aku yang rasa macam mana..kalau peminat lain kata best dan aku kata tak best, takde siapa boleh marah kat aku sebab kita punya rasa berbeza...kalau penulis tu nak marah pun ada aku kisah...bukan la aku tak menghargai...aku tahu betapa susahnya nak siapkan satu-satu manuskrip tu sbb aku yang nak 'membebel' kat blog ni pun kena ada idea...tapi biarlah cerita korang tu benar-benar bagis..mungkin editor baca dh best tapi pada aku..entahla...aku rasa sebelum hantar manuskrip tu fikir la dulu..maaf la sebab aku terlalu jujur dalam memberi pendapat aku tentang novel sebab aku tak suka nak jadi hipokrit...tak best kata best..bagi aku kalau tak best aku akan kata tak best...kalau tak masuk jiwa aku akan kata tak masuk jiwa...kalau ada yang terasa dengan aku, sorilah ye..sebab aku ada hak sebab aku yang keluarkan duit...novel bukan murah...RM15 ke atas...

apapun, untuk semua penulis all the best...kalau boleh biarlah penulisan anda makin lama makin tajam bukannya makin lama makin tumpul....

No comments:

Post a Comment