Friday, September 24, 2010

Cinta Aku Seadanya - Murni Aqila - Alaf21

` CAS berbeza dengan novel-novel MA dan juga novel alaf21 yang lain...apa yang lain? lain sebab kalau tak silap aku, alaf21 jarang nak buat cerita yang hero atau heroin tak berapa nak cantik tapi CAS ni alaf terima heroin dia 'tak berapa cantik'..bukan cacat tau cuma tak berapa cantik...kiranya memang larilah dari kebiasaan :D dan MA juga berani buat heroin dia macam tu...suka la jalan cerita dia cuma aku macam tertanya-tanya kenapa Muszahri tu macam tu sikap dia kat Syifa...rujuk page 365-371 (penulis dia bgtau sbb aku dah tak rajin nak ulang baca hehehe)*macam takde pun bagitau kenapa yang aku ingat dia ada jumpa adik dia & bestfren Syifa tu tapi takde bagitau apa masalahnya ATAU aku yang tak perasan penjelasan tentang tu dalam cite ni*....terasa macam ada yang 'tersangkut-sangkut' tapi aku tak ambil 'port' sangat pasal tu...mungkin tidak disengajakan *tak ingat pun katne kesilapan tu, kena baca semula utk kenal pasti but too lazy nak baca lagi sekali sekarang ni...*

` Moral of the story...

1) Janganlah kita pandang sebelah mata atau tak pandang langsung atau jijik pada mereka yang 'tak berapa cantik'...tu semua ciptaan ALLAH s.w.t jadi kalau kita memandang jijik pada mereka maknanya kita macam jijik kat ciptaan ALLAH s.w.t

2) Janganlah kita suka pada seseorang sebab paras rupa tapi sukalah pada kebaikan dan budi bahasa dia..*mungkin ada yang kata "penting juga paras rupa..tak dinafikan tapi janganlah sebab asyik nak pandang rupa, kita tak pandang budi bahasa dia...*

3) Jangan cepat sangat nak buat sesuatu spekulasi

4) Jangan mudah percaya pada seseorang yang kita baru je kenal

dan banyak lagi :D

` untuk Murni Aqila atau panggilan manjanya Moon, tahniah...teruskan perjuangan anda...maaf andai ada komen di atas yang menyinggung hati dan perasaan anda....

4 comments:

  1. sedey citer nih... nanges gak bace..ehehe... :P

    ReplyDelete
  2. novel memang best...x larat dah nk nangiz...waaaaa

    ReplyDelete
  3. saya bukan pembaca novel..but this novel da wt ak tetarik bce novel..hehe

    ReplyDelete