Tuesday, August 18, 2009

Lentera Mustika - Nisah Haron

Professor Madya Ainur Mustika, wanita elit yang mengharapkan nyalaan lentera cinta dalam hatinya. Dia mengakui, tidak lengkap hidupnya tanpa suami di sisi lain hatinya, dia bertanya, adakah ia benar kini? Pada saat cinta semakin mendekat, hatinya pula semakin berkicau dengan pertanyaan-pertanyaan apakah akhir sebuah cinta, dan bermulalah dilema Ainur Mustika.

` Sejujurnya, aku tak pernah sekali pun membaca nvel Nisah Haron walaupun aku pernah 'jumpa' novel-novel dia yang terdahulu dan aku pernah dengar namanya. Tetapi masa aku nampak Lentera Mustika dan hanya membaca komen Dato' A. Samad Said di muka depan dan blurb di belakang, aku terus tak fikir panjang, ambil dan terus bayar. Gerak hati kuat mengatakan yang Lentera Mustika tidak akan menghampakan aku.

` Dalam Lentera Mustika ada cinta, ada ilmu...memang lain dari yang lain...kiranya tak rugilah aku membeli dan membaca Lentera Mustika..rasa bahagia sangat baca watak Ainur Mustika ni...dia ni seorang yang gigih memperjuangkan puisi warisan..dan disebabkan puisi warisan itulah dia bertemu jodoh dengan Emir Johan, seorang peguam yang minat dengan puisi.

` Keseluruhannya aku suka cerita ni CUMA aku tak berapa suka ending tergantung yang Nisah Haron buat ni...bukannya apa, aku memang kureng suka pada ending-ending tergantung sebab bila tergantung, aku kena buat spekulasi sendiri tentang kesudahannya..aku pasti Nisah Haron ada sebab untuk buat ending yang sebegitu dan mungkin juga akan ada Lentera Mustika 2...aku harap ending kehidupan Ainur Mustika dan Emir Johan baik-baik saja tapi kalau terjadi yang sebaliknya, aku kena redha sebab apa yang terjadi tu walaupun dalam novel, terjadi di dunia realiti yang kita perlu terima...

` Lagi satu, aku suka puisi-puisi dalam Lentera Mustika CUMA DAN aku berharap sangat yang Nisah Haron dapat buat cd nazam yang Ainur Mustika persembahkan dan sajak yang digurindamkan oleh Emir Johan dalam "Malam Puisi Warisan" tu...bukannya apa, aku ni tak pernah dengar gurindam dan nazam..jadi kalaulah dapat, aku nak la dengar dua perkara tu...(kalau pun Nisah Haron tak nak jual cd tu, please la buat untuk saya hehehe...saya teringin nak dengar..boleh tak?)

4 comments:

  1. jeng jeng jeng...
    ending tergantung? aduyaii cmne ni
    dah la peel suke baca ending lu hahaha
    tapi xpe da msuk dlm list!

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Terima kasih atas komen yang diberikan.

    1. Pada saya, endingnya tidaklah berapa tergantung. Jawapannya sudah ada, tapi saya biasanya suka pembaca mengambil bahagian dan membuat spekulasi sendiri (seperti kata sdr)

    2. CD Nazam ada dijual. Kena rajin cari dan bertanya. Saya boleh bernazam dan pernah bernazam di suatu majlis seperi "Malam Puisi Warisan". Insya-Allah, jika saya diundang bernazam di mana-mana, biasanya saya akan maklumkan di blog. Ada rezeki sdr mungkin dapat mendengarnya (kalau pun mungkin bukan saya yang mempersembahkannya).

    Semoga LM telah memberikan pencerahan dalam pembacaan sdr.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Salam...

    Saya kira usah berkecil hati dengan penamatnya yang dikira tergantung. Memang tergantung di dalam LM...tetapi ada sambunganya di dalam novel karya Nisah sebelumnya. Novel Mencari Locus Standi (2003) yang mengisahkan kehidupan Eliza Jasmin dan bakal menjawab teka-teki anda mengenai percintaan Ainur Mustika dan Emir Johan.

    Harap penjelasan ini dapat meredakan kekecewaan anda...

    ReplyDelete
  4. airina ~ actually kita kena fikir sendiri :)

    nisah ~ terima kasih puan atas penjelasan :)

    bayan ~ takde la kecil hati ata kecewa sangat pun sbb sy pasti penulis ada reason tersendiri..n penulis nya pun dh reply :)

    ReplyDelete