Wednesday, March 12, 2008

Ungu Karmila

Tajuk : Ungu Karmila
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM19.90

Ia makan untuk hidup tetapi ia tak pernah minum

` Sentuhan terbaru Ramlee Awang Murshid yang pasti akan membuatkan pembaca terutama peminat novel thriller sukar melepaskan naskah ini. Olahan bermula dari plot pertama hingga ke akhir sentiasa mengundang debaran di dada dan mengusik emosi. Ungu Karmila mampu membawa saya untuk terus ‘mengembara’ hingga ke penghujung cerita.

` Namun begitu, dalam ‘pengembaraan’ yang penuh debar dan cemas itu, berlaku beberapa kesilapan yang menimbulkan tanda tanya…mungkin penulis atau editor terlepas pandang tentang kesilapan itu…antaranya :

Kesilapan pertama :

~ Muka surat 6- Pinggir Kuala Lumpur (perenggan ke 2); wanita berkulit hitam manis, berhidung mancung dan bermata bundar ini sudah lama mengalami kesakitan sejak belum berkahwin dengan Arif. [itu adalah gambaran tentang Karmila]

~ Muka surat 7- baris ke 6; Karmila cantik dan berkulit putih melepak (gambaran tentang Karmila juga]

Persoalannya: yang mana satu betul? Hitam manis atau putih melepak?

Kesilapan kedua :

~ Muka surat 203- Seketika, imbauannya melambung mengingati perbualannya dengan Kamarul ketika sedang duduk-duduk di atas bumbung flat beberapa malam yang lalu. [nya- merujuk kepada Dino]

Imbas kembali

Bado senang mendengar impian Kamarul yang serba kekurangan itu…

Persoalannya: sebelum tu Dino yang teringat perkara yang lama tapi bila imbas kembali, Bado pulak yang teringat…macam mana tu?

Kesilapan ketiga :

~ Muka surat 303- “Kau akan jadi ketua, Bado,” bisik Kamarul… “Kau juga akan kena kemudian, Kamarul,” Bado sengaja memeluk Kamarul lalu membisikkan ancaman itu………Manakala di satu sudut..Winda dan Kamarul sedang membisikkan sesuatu. Mereka dapat meneka sesuatu bersifat dendam telah mempengaruhi Bado. Cuma mereka tidak memahami duduk perkara sebenar. “Musuh lama Bado ke?” bisik Rosli. “Tengok reaksi dia… macam tulah.” Winda membisikkan suara hampir dengan cuping telingan Rosli.

Persoalannya: takkan Winda berbisik dengan Kamarul sebab Kamarul baru je lepas cakap dengan Bado. Mungkin penulis nak tulis Winda berbisik dengan Rosli kot..kalau begitu barulah betul bila Rosli tanya “Musuh lama Bado ke?” pada Winda…

Kesilapan keempat :

~ Muka surat 496- ia berkaitan dengan perbualan antara Dr. Ismadi dan Arafat di muka surat 495. “Itu andaian saya saja.” Kata Arif. “Memang Arif yang bunuh Karmila dan Jainab?” bisik Arafat.

Persoalannya: Kenapa kata Arif pulak…Arif kan dah mati…sebenarnya dialog ni --->“Itu andaian saya saja.”<--- diucapkan oleh Dr. Ismadi. ` Apa pun kesilapan itu tak ‘membantut’kan pengembaraan saya…Cuma saya harap next time RAM serta penulis lain berhati-hati agar tak jadi macam persoalan yang saya timbulkan di atas. ` Dalam UK yang penuh misteri ini, diselitkan juga nasihat yang berguna untuk semua…dalam UK juga mengingatkan kita bahawa kita perlu percaya kepada kuasa Allah s.w.t. Apa yang terjadi bukan saja-saja terjadi tetapi ada penyebabnya dan apa yang terjadi itu sebagai ingatan kepada kita bahawa Allah s.w.t ada disamping kita sentiasa untuk membantu kita… ` Tahniah buat RAM dan selamat membaca kepada peminat novel especially peminat novel thriller.

No comments:

Post a Comment