Wednesday, January 23, 2008

Hak Cinta Terpelihara

Tajuk : Hak Cinta Terpelihara
Penulis : Lynn Dayana
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM19.90

Qartini – Cinta memerlukan persamaan yang mewujudkan keserasian.
Sarah – Cinta itu setia yang tidak berbelah bahagi.
Yus – Cinta sentiasa perlukan pengorbanan.
Neesa – Cinta adakalanya penjara yang memagari jiwa.


Jika Benar Cinta maka Hak Cinta mesti terus Terpelihara! Jangan sampai kehilangan

Kataku :

` Daripada tajuk pun kita dah tahu bahawa novel kedua Lynn Dayana ni novel cinta…sebenarnya setiap novel yang dihasilkan oleh seseorang penulis tu tak lari dari kisah cinta kerana kisah cinta tidak mungkin akan berakhir dalam kehidupan manusia.

` Selain cinta, Hak Cinta Terpelihara (HCT) ada cerita lain…cerita tentang persahabatan…cerita bagaimana sukarnya untuk menjaga sesebuah perhubungan…sama ada hubungan cinta atau hubungan persahabatan…juga cerita bagaimana sesebuah perhubungan atau persahabatan boleh terputus akibat salah faham…HCT juga turut memaparkan bagaimana pengorbanan seorang teman terhadap temannya sendiri dan juga bagaimana terpinggirnya teman tadi angkara salah faham oleh teman-temannya juga…

` Banyak yang boleh dijadikan iktibar daripada kisah 4 orang sahabat ini (Qartini, Sarah, Yus, Neesa)..jalan cerita yang mudah difahami tidak menghampakan…pembaca tak perlu bersusah payah nak fakir teruk-teruk sebab jalan cerita yang digarap oleh LD begitu mudah untuk difahami…namun begitu ada beberapa perkara yang ‘kureng’ aku suka…mungkin pada orang lain okey tapi pada aku, aku rasa ‘kureng’….

` Apa yang kureng?
(1) Aku tak berapa suka bila penulis memecahkan watak-watak…tapi apa pun aku tetap baca…Cuma aku rasa macam kurang penghayatan bila dibuat macam tu…baru nak mula menghayati watak Qartini dan beralih ke watak lain…seingat aku, ada dua penulis yang suka buat macam tu…seorang Amiruszati (kalau tak silap tapi buku dia dengan CESB, Bila Sena Kembali Berbunga) dan juga Norra…mungkin pembaca coretan aku ni tak faham jadi biar aku berikan contoh..selalu orang guna Bab 1 atau yang sewaktu dengannya tapi LD buat macam ni… 1- Kuala Lumpur, Qartini. 2 – Seremban, Neesa. 3- Melaka, Yus dan begitulah seterusnya hingga ke bab yang terakhir…

(2) Ending dia tu…memang lah ending 4 sahabat tadi happy tapi ending sebenar, apabila melibatkan anak-anak mereka, menimbulkan tanda tanya…adakah LD nak buat HCT 2? Aku paling tak suka bila ending macam tu..buat kita tertanya-tanya dan buat kita fikir sendiri apa yang terjadi…malas sungguh..

(3) Apa kesudahan Yus & Kamal? Kahwinkan mereka atau sebaliknya? Mungkin pembaca dapat meneka tapi apa salahnya kalau penulis nyatakan…mereka ni kawin ke tak ke apa ke…

` Okey, that’s all..komen aku tentang Hak Cinta Terpelihara…lupa pulak…moral daripada HCT ni…
(1) kita kena berani nyatakan perasaan dan hak kita…
(2) bila dengar sesuatu perkara, siasat dulu jangan terima je…
(3) kalau nak berkorban pun biarlah bertempat dan berpada-pada…jangan sampai pengorbanan tu melukakan hati sendiri…sendiri yang merana, sendiri yang rugi…

` Harap penulis & pembaca serta peminat setia menerima komentar ini dengan hati terbuka…untuk lebih kepuasan, beli & baca sendiri….

No comments:

Post a Comment