Friday, July 27, 2007

Atas Nama Cinta

Tajuk : Atas Nama Cinta
Penulis : Lily Suriani
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM18.00

“Firas…saat kau ucapkan ungkapan cinta, aku sudah bersedia serahkan segalanya. Untuk melafazkan cinta bukan mudah. Sekali kulafaz, hingga ke nafas terakhir cinta itu masih bernada dalam hati ini. Biarpun menjadi lilin yang membakar diri dalam kegelapan hanya untuk memberikan cahaya. Demi sebuah kejujuran yang kuagungkan, aku rela…” ~ Ardini

“Ardini…kerana rindu membuatkan aku mencintai dan menyayangimu. Segenap ruang nafasku, hanya namamu yang menciptakan irama cinta nan indah. Kau menghamparkan kasih untuk aku meniti batas-batas kebahagiaan bersamamu. Hingga aku berikrar, tiada nama lain yang bersemadi di hati ini.” ~ Firas

Atas nama cinta, mereka berpegang teguh pada janji setia…

Kataku:
` Atas Nama Cinta merupakan novel kedua Lily Suriani. Seperti kebanyakan novel, ANC juga tidak lari dari menjadikan cinta sebagai salah satu tema atau jalan cerita tetapi ANC ada bezanya dengan kisah-kisah cinta yang lain…selalunya novel cinta akan menggambarkan watak hero yang kacak dan watak heroin yang cantik tetapi watak Firas (hero ANC) digambarkan sebagai seorang lelaki yang berbadan gempal..memang hakikat bukan semua orang sempurna.

` Jalan ceritanya santai, tak memberatkan minda. Senang difahami dan berjaya membawa aku hingga ke noktah terakhir ANC.

` ANC bukan setakat novel cinta semata-mata tetapi banyak nilai-nilai murni yang diperolehi. Antaranya ialah, menyayangi ahli keluarga, sentiasa memberi sokongan kepada ahli keluarga yang mengalami masalah. Sebagai masyarakat pula, kita sepatutnya tidak menyisihkan bekas penagih atau orang-orang yang tidak bernasib baik. Lepas tu kita tak boleh berpandangan negative terhadap seseorang yang baru kita kenal..kita juga tak harus membezakan layanan terhadap seseorang walaupun orang tersebut tak kacak atau tak cantik….

` Buat Lily Suriani, tahniah dan semoga selepas ini saudari akan lebih giat menulis. Teruskan usaha dan perjuangan saudari dan jadikan komentar saya sebagai pendorong untuk saudari.

` Buat peminat novel, dapatkan ANC untuk mengetahui apa yang telah Ardini dan Firas alami. Pandangan kita berbeza jadi baca sendiri untuk mendapatkan kepuasan.

No comments:

Post a Comment