Wednesday, May 2, 2007

Cinderella Cinta

Tajuk : Cinderella Cinta
Penulis : John Norafizan
Penerbit : CESB
Harga : RM23.90
Bahagian I

Aku akan pergi,
Menjejak mimpi,
Walau dalam duri,
Aku tidak akan berhenti….

Pendakian ini,
Sudah tiada serinya lagi,
Namun akan kugagahi,
Walau tanpa engkau di sisi….

Bahagian 2

Maafkan aku pelangi,
Aku mungkin tidak dapat terbang kepadamu dewi,
Mengira jalur harapan dan setiap mimpi,
Seperti hari itu…

Maafkan aku pelangi,
Kau tidak tersalah mengerti,
Cuma aku yang bermain dengan hati,
Lalu terjerat dan tidak mampu ke tepian lagi…

Bahagian 3

Di pantai sepi,
Aku mengutip pilu,
Memanggil kau dengan cinta yang pergi…

Namun pantai ini,
Kejam membisu,
Dan kenangan lalu,
Tetap tidak kembali…

Bahagian 4

Ke mana lagi,
Untukku tuju,
Bertanya tentang kau dan seribu janji…

Aku bertanya pada diri,
Pada waktu dan laut biru,
Tidak mungkinkah rindu,
Bertaut kembali?

Bahagian 5

Sendu itu milik aku,
Yang akan kubawa seluruh nafas lesu,
Selamanya terpaku,
Dalam diri yang merindu…

CC mengisahkan Lara Mia yang bertugas sebagai sukarelawan Mercy Manchester yang ingin ke Pakistan sebagai sukarelawan dan dalam masa yang sama ingin mencari kekasih hatinya (Edri) yang menghilangkan diri setelah pergi ke Pakistan. Dia yakin dengan cintanya dan dia yakin Edri akan kembali walaupun temannya, Victor Adam mengatakan bahawa Edri tidak akan kembali. Dalam masa yang sama Victor Adam menyintai Lara Mia namun Lara Mia menolak kerana cintanya pada Edri terlalu kuat walaupun Edri telah menghilangkan diri.

Semasa di Pakistan, Lara Mia menempuh pelbagai dugaan namun dia tabah dan cekal demi untuk mencari kekasihnya. Kepada orang yang ditemuinya dia bertanya sama ada mereka mengenali Edri atau tidak. Namun jawapannya tidak seorang pun yang mengenali Edri. Lara Mia hampir kecewa namun harapannya kembali berbunga tatkala dia menemui seorang lelaki yang mengenali Edri.

Apakah kesudahannya? Dapatkah Lara Mia menemui kekasih hatinya?

Kataku :
Ceritanya ada kelainan walaupun masih ada tema percintaan sebab tema percintaan dan kasih sayang memang tak dapat dielakkan. Elemen kasih sayang dan prihatin terhadap nasib manusia lain yang kurang lebih memerlukan bantuan diterapkan dalam karya JN. Aku suka dengan watak Lara Mia yang keras hati seperti yang dihasilkan oleh JN. Susah nak ada perempuan yang betul-betul keras hati dan tekad macam Lara Mia…kalau ada pun dalam bilangan yang sedikit. Jalan cerita baik cuma kadang-kadang terkeliru..mungkin disebabkan pecahan bahagian yang dibuat oleh JN. Diikuti pula dengan 2 epilog di akhir cerita. Namun apa pun, aku berpuas hati dengan karya terbaru JN. Bagi yang meminati karya tulisan penulis lelaki, Cinderella Cinta pasti dapat menarik minat anda.

No comments:

Post a Comment