Friday, February 28, 2014

Perkongsian Ilmu I : Mudahnya Menjemput Rezeki

Salam...
Sekarang ni saya sedang membaca buku ini | Mudahnya Menjemput Rezeki... banyak benda yang terkesan di hati...so, untuk kali ni saya kongsikan serba sikit ilmu yang saya dapat dari buku ni..harap dapat memberi manfaat pada pengunjung rumah saya yang dah berhabuk ni :)


[Perkongsian Ilmu I : Mudahnya Menjemput Rezeki]

.. Menurut pengarang Tafsir al-Quran asy-Sya'rawy, rezeki adalah apa-apa yang kita rasakan manfaatnya, sama ada halal ataupun haram, sama ada baik ataupun buruk.
.. Harta kita milik kita tapi belum tentu rezeki kita.
.. Tidak pernah rezeki itu terlewat atau terlambat menemui tuannya.
.. Rezeki lebih tahu 'alamat' tuannya.
.. Rezeki bukan saja duit tetapi ilmu, kesihatan, keupayaan bekerja, kemahuan menyimpan, sikap, tingkah-laku, idea dan lain-lain yang memberi manfaat.
.. Semua rezeki datang dari Allah swt. Ukuran dan sukatan rezeki setiap makhluk-Nya sudah siap sehingga hari kiamat.
.. Usaha paling berkesan agar mudah menjemput rezeki tentulah dengan mendekatkan diri kepada Allah swt. Berusaha sehingga Allah swt kasih dan redha kepada kita.
.. Soal rezeki sangat berkait dengan iman. Soal keimanan sangat berkait rapat dengan rezeki. Apabila kita yakin dan percaya hanya Allah swt yang boleh mendatangkan rezeki, insya-Allah kita tidak akan melakukan hal-hal yang haram untuk mengusahakannya.
.. Rezeki itu tidak tunduk terhadap sebab-sebab yang dibuat oleh kita. Semua makhluk Allah swt tiada upaya untuk mendatangakan rezeki bilamana Allah swt menahannya.

2 comments:

  1. Alhamdulillah, buku ni sangat bermanfaat. Memang menjadi pembacaan bila ada kelapangan :)

    ReplyDelete
  2. Sama lah. Akak pun baca gak buku nih. Memang terkesan. Benda simple je tapi kita lalai nak buat kan.

    ReplyDelete