Monday, October 10, 2011

Bajet 2012

Jumaat lepas PM kita dah pun membentangkan bajet 2012...syukur alhamdulillah..semua orang mendapat manfaat dari apa yang dibentangkan itu cuma aku rasa terkilan di hati dengan segelintir manusia ni...ntah apa yang dia tak puas hati atau dengki pun aku tau la...sejak habis je pembentangan bajet petang jumaat ari tu, macam-macam komen yang aku jumpa kat facebook atau kat blog...komen apa ye? komen beberapa orang yang tak puas hati dengan penjawat awam (PA) yang bergelar guru atau cikgu...
majoriti yang komen tu kata cikgu tak patut dapat begitu begini..hello...memang PM highlight kan cikgu petang tu sebab kenaikan pangkat 'time-based' tu je..selama ari ni cikgu kalau DGA29 nak naik ke DG32 tu kena tunggu 10 tahun tapi bajet kali ni tetapkan kenaikan tu dipercepatkan jadi 8 tahun dah boleh dapat 'time-based'...ntah apa-apa ntah..begitu juga untuk guru siswazah gred DG44 ke DG48 tu...adoi..kalau tak faham jangan la nak komen banyak...kalau pasal gaji semua PA dapat gaji atau kenaikan gaji mengikut gred dan bonus yang setengah bulan gaji nak dapat bulan 12 ni pun semua PA dapat..bila kerajaan sebut pasal guru je mula la orang sibuk-sibukkan hal cikgu..padahal PA ni bukan cikgu je tapi ada juga yang lain...mungkin cikgu dihighlight sebab jumlahnya dalam perkhidmatan awam ni adalah majoriti...yang paling aku lagi rasa sedih dan terkilan ni kan, orang-orang tu kutuk cikgu macam-macam...adoi..korang sekarang ni pegang macam-macam jawatan, keja kat macam-macam sektor tu bukan sebab cikgu..kalau takde cikgu, korang pun takde tau..mungkin la ada yang kata "saya pandai bukan sebab cikgu saya" tapi hakikatnya cikgu tu la yang mula-mula ajar korang kenal huruf..tapi kalau korang tak juga kenal-kenal huruf biar pun cikgu dah teruk ajar memang salah korang la...bagi yang dok sibuk mengutuk mengata cikgu tu harap fikir-fikirkan la...sapa yang ajar korang, anak-anak korang tu sapa yang ajar..fikir la sebelum sedap mulut nak kutuk-kutuk cikgu..memang nampak macam kerja cikgu mudah sebab pukul 1 boleh balik kan tapi hakikatnya bila balik rumah cikgu tetap kena buat kerja menanda buku murid atau kertas jawapan peperiksaan murid, buat lesson plan, buat bahan bantu mengajar dan belum lagi masuk kerja-kerja perkeranian kat sekolah tu...fikirkan....kenapa aku sensitif? sebab arwah opah aku cikgu, ayah aku cikgu, adik aku cikgu dan aku jadi apa yang aku jadi sekarang ni disebabkan guru...aku hormat cikgu aku semua walaupun derang garang dan aku biasa kena rotan atau kena denda dengan derang so yang sibuk kutuk-kutuk atau tak puas hati dengan cikgu tu sila la berfikir dengan waras.....

No comments:

Post a Comment