Monday, August 31, 2009

Rindu Untuk Dia : Dhiya Zafira

Dalam hatiku ada ingatan yang tak pernah mati terhadapnya.

` Amie Najla’ melarikan diri seminggu sebelum tarikh pernikahannya…tiada niat untuk memungkiri janji namun tidak sanggup melihat mahligai yang ingin dibina musnah sekiranya Jad Imran tahu apa yang terjadi pada dirinya.

` Lima tahun berlalu, akhirnya Amie Najla’ pulang ke Malaysia dengan harapan dia dapat memulakan hidup baru tanpa perlu mengenang apa yang terjadi dulu tapi lima tahun yang berlalu sebenarnya tidak mampu untuk memadamkan rasa rindunya terhadap Jad Imran. Namun kepulangan Amie Najla’ adalah satu kesilapan kerana kepulangannya mengundang dendam di hati seseorang…dendam yang mahukan Amie Najla’ menderita hingga ke hujung nyawa.

** ** **

` Amie Najla’ bertemu semula secara tak sengaja dengan Jad Imran ketika mahu melintas jalan. Namun, malang tidak berbau, Amie Najla’ kaku di atas jalan raya ketika mahu menadapatkan Jad Imran yang menantinya di seberang jalan. Akibat daripada kemalangan yang berlaku, Amie Najla’ mengalami Amnesia Retrograde (ketidakmampuan untuk mengingat kembali kejadian-kejadian sebelum terjadinya sesuatu insiden).

` Mulanya memang Amie hilang ingatan tapi satu hari , ingatan dia kembali pulih. Hani (kawan baik Amie) dan Jad gembira tatkala mendapat berita bahawa ingatan Amie telah pulih namun kegembiraan mereka hanya seketika…rupa-rupanya Amie tidak betul-betul pulih, sebaliknya dia masih hilang ingatan…hilang ingatan tentang apa yang terjadi selama 5 tahun itu…Amie begitu teruja ingin keluar dari hospital setelah doctor mengesahkan yang dia telah pulih…tambah gembira bila dia ‘teringat’ yang dia akan berkahwin dengan Jad dalam masa yang terdekat..Hani dan Jad tergamam…tidak tahu bagaimana hendak menerangkan kepada Amie bahawa Amie pernah melarikan diri seminggu sebelum perkahwinan mereka, tidak tahu bagaimana hendak menerangkan kepada Amie bahawa sekarang bukannya tahun 2004 sebaliknya tahun 2009…akhirnya setelah berbincang dengan Hani, Jad Imran bercadang untuk mengaku bahawa dia adalah ‘suami’ Amie Najla’ meskipun hakikatnya mereka tidak pernah menjadi suami isteri. Namun, pembohongan mereka terbongkar akhirnya…Amie Najla’ terkejut dengan apa yang berlaku…

` Apa sudahnya? Kenapa Amie Najla’ melarikan diri sebelum majlis perkahwinan mereka? Sampai bila Amie Najla’ akan hilang ingatan? Bila dia akan ingat semula apa yang berlaku? Jawapannya ada dalam Rindu Untuk Dia.

` aku suka RUD..jalan cerita straight je..tak payah nak fikir teruk-teruk...gaya bahasa pun mudah, takde nak bunga-bunga...bukanla aku ni 'anti' ayat bunga-bunga tapi kadang-kadang kalau ada ayat bunga-bunga tu jadi macam jiwa-jiwa pulak sebab cite ni ala-ala thriller gitu...hehehehe..

` cara DZ tulis tentang Amie Najla' memang aku kagum...aku tahu DZ mesti dah buat banyak rujukan dan disebabkan telitinya DZ 'melahirkan' watak Amie Najla' tu, aku rasa macam DZ pergi interview perempuan yang betul-betul mengalami penderitaan jiwa macam tu...untuk watak-watak sampingan tu pun aku puas hati la sebab aku boleh 'masuk' dalam 'diri' diaorang tu...

` keseluruhan jalan cerita, aku puas hati..tapi sebenarnya aku tak sangka macam tu ending dia..dan aku tak sangka betul perkara yang menimpa Suraya tu...memang aku tak dapat nak tahan sebak masa Jad luahkan rasa hati dia demi untuk 'melepaskan' Suraya..aku macam dapat rasa kesedihan yang Jad alami tu...ye lah, hati siapa tak sedih kan..nak lepaskan orang tersayang buat selamanya...tapi ending yang DZ buat tu memang ada dalam realiti kehidupan kita...nak tak nak kena terima..aku terima la ending sebegitu daripada ending yang tergantung yang memerlukan aku untuk 'membuat' ending sendiri..aku tak suka ending tergantung..aku rela cite tu ada kesudahan walaupun kesudahannya sedih atau tak seperti yang aku harapkan :D...TAHNIAH dhiya..saya tunggu cite seterusnya...


2 comments:

  1. novel RUD memang best
    puas hati lah...
    xrugi beli..
    hari ini saya pergi mph JJ wangsa maju
    tapi novel meen zulaikha n maria alina tu takde lagi...

    ReplyDelete
  2. salam...
    kat sini (kuala kangsar), novel kak meen dah ada...novel maria alina & sh. abu salem belum ada...mungkin esok lusa ada kot...

    ReplyDelete