Friday, August 10, 2007

Belaian Jiwa

Tajuk : Belaian Jiwa
Penulis : Eka Fahara
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Harga : RM19.90

Ku tak jemu menanti mentari turun beradu tujuh hari seminggu asal kau di sisiku.


Pertemuan mereka dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Taipei telah membenihkan bibit-bibit cinta kasih sayang. Percintaan antara Alisya dan Hafizi berjalan dengan baik sehinggalah kemunculan Tengku Amnah. Pada ketika itu, barulah Alisya tahu bahawa Hafizi yang menjadi kekasih hatinya adalah anak orang berada. Dia marah pada Hafizi yang merahsiakan identitinya dan dia juga sedih kerana Tengku Amnah telah menghinanya seolah-olah dia hanya mahukan harta Hafizi hanya kerana dia anak yatim sedangkan dia sendiri tidak tahu siapa Hafizi yang sebenarnya. Alisya cuba untuk pergi dari Hafizi namun semakin dia cuba untuk melupakan Hafizi semakin dia mengingati jejaka itu…semakin dia ingin berlari jauh dari Hafizi semakin jejaka itu mendekatinya…dapatkah mereka menyulam kasih sehingga ke akhir hayat? Adakah hubungan mereka akan direstui oleh Tengku Amnah?

Kataku:
` Buah tangan ketiga Eka Fahara selepas Kabus Kasih dan Nilai Cintamu. Terus-terang aku katakana bahawa aku sebenarnya takut untuk membeli Belaian Jiwa (BJ) kerana takut ianya menghampakan aku. Aku pernah membaca dua novel penulis yang terdahulu dan apa yang aku baca betul-betul mengecewakan. Disebabkan kekecewaan terhadap novel yang lalu menjadikan aku takut untuk memiliki BJ namun sangkaan aku meleset kerana BJ masuk dengan jiwa aku. Ternyata penulis telah mempunyai pengalaman dalam menghasilkan novel ketiganya.

` Jalan cerita yang ringkas tetapi penuh dengan konflik..apa yang cuba disampaikan oleh penulis memang terjadi dalam dunia yang kita rasa dah moden ni. Masih ada ibu bapa yang mementingkan darjat dan keturunan..tak dinafikan sebelum menjalinkan sesebuah hubungan yang serius kita perlu tahu tentang latar belakang pasangan tapi tidak semestinya kalau pasangan kita datangnya dari keluarga yang susah, ia akan menjatuhkan maruah keluarga kita…begitu juga sebaliknya.

` Aku tak suka Tengku Amnah sebab dia rasa macam dia bagus..mentang-mentang dia keturunan bangsawan maka dia memandang hina pada Alisya hanya kerana Alisya tu anak yatim..apa dia ingat anak yatim tu jahat ke sampai nak rampas harta benda dia…mungkin dia terlupa bahawa kalau orang nak rampas harta, perempuan yang bukan anak yatim pun boleh rampas harta tu….

` Aku juga tak suka dengan watak Hafizi sebab dia tu ‘anak mak’..bukanlah maksudnya kita kena derhaka pada orang tua kita terutama ibu kita tapi biarlah kita tu berani buat keputusan..ini macam takut-takut je tapi nak juga pada Alisya….

` Watak Alisya tu bagus tapi ye la..perempuan, dalam keras masih ada lembutnya tapi aku ‘tabik’ dengan dia sebab dia berani meninggalkan Zahri pada hari pernikahan mereka sebab dia memang tak nak kawin dengan Zahri..Cuma silapnya Alisya, dia tak bagitau awal-awal pada Zahri dan ibunya yang dia tak cintakan Alisya..sebab dia lari masa hari perkahwinan, Zahri macam marah gila pada dia…

` Satu kelemahan yang aku rasa ketara ialah, siapa nama Hafizi yang sebenar? Dalam cerita Syed Danish Hafizi tapi dalam coretan penulis di tulis Danial Hafizi? Yang mana satu? Tapi itu tidak mencacatkan jalan cerita…

` Untuk peminat novel, buku ini menarik untuk dibaca dan juga boleh dibuat koleksi…

Kerana sayang, Tengku Amnah mahu memastikan yang Syed Danish Hafizi di sisi.

Kerana sayang, Alisya sanggup mengahwini Syed Danish Hafizi secara rahsia.

No comments:

Post a Comment